Μια πανάρχαια γνώση που επιστρέφει...
της Βίκυς Χρυσού
Όλοι μας μιλούμε για τη νηστεία στα πλαίσια της προετοιμασίας μας για μεγάλες θρησκευτικές εορτές... (χριστιανικές ή μη - μιας και η νηστεία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος όλων των μεγάλων θρησκειών), ωστόσο οι λιγότεροι γνωρίζουμε τι ακριβώς είναι η νηστεία... πόσο μάλλον η θεραπευτική της διάσταση...
Για τους περισσότερους η νηστεία περιορίζεται στην αποχή από το κρέας ή/και τα γαλακτοκομικά, ενώ για άλλους είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία για επιδρομή σε κάθε είδους θαλασσινό και μαλάκιο...
Ο Νικηφόρος Θεοτόκης, ένας από τους νεότερους δασκάλους της Εκκλησίας αναφέρει χαρακτηριστικά:
"Νηστεία ουκ εστίν η αποχή μόνον από τέσσερα ή δύο είδη τροφής. Ημείς όταν νηστεύομεν άνω κάτω φέρομεν γην και θάλασσαν. Την θάλασσαν ίνα εύρωμεν οστρακόδερμα, μαλάκια, κοχλίας, εχινούς και όσα άλλα εν αυτή ζωύφια εις την γεύσην δεκτά..., εξ αυτών δε δυσπεψίας, κακοχυμίας, αλμυρά φλέγματα και άλλα πολλά οχληρά πάθη ψυχής και σώματος. Νηστεία έστιν η παντελής αφαγία ή μονοφαγία χωρίς αρτύματα".
Ωστόσο η αληθινή διάσταση της νηστείας, είναι η πλήρης αποχή από την τροφή...
Για τον σημερινό άνθρωπο που τόσο πολύ έχει ξεκόψει από τη φύση του και έχει ταυτίσει το φαγητό με μια απόλαυση και/ή ευκαιρία "διασκέδασης", η ιδέα της πλήρους αποχής από την τροφή μοιάζει εξωπραγματική και αδύνατη στην εφαρμογή της...
Κι όμως... τα ίδια τα ζώα, που δεν έχουν άλλη λύση από το να ακολουθούν τη φύση τους, μας δείχνουν πως -ιδιαίτερα όταν δεν αισθάνονται καλά, απέχουν μία με δύο ημέρες από την τροφή... Επίσης ο ίδιος μας ο οργανισμός αντιδρά με έλλειψη όρεξης για φαγητό όταν είμαστε άρρωστοι...
Ωστόσο η αθέμιτη επέμβαση μας στη φυσική διαδικασία ανάρρωσης, μαζί με κατάλοιπα του φόβου λιμοκτονίας βαθιά ριζωμένα μέσα στα κύτταρα μας από άλλες εποχές (Μεσαίωνας, πόλεμοι)... μας κάνουν να πιστεύουμε πως ο άρρωστος χρειάζεται τροφή... Κι όμως οι περίοδοι αποχής από την τροφή ή η ηθελημένη αποχή από αυτή αποτελούσε τρόπο ανάτασης και υγείας και η εφαρμογή της χάνεται στην απαρχή του ίδιου του ανθρώπινου είδους...
Στις βασικές αρχές-υποθήκες του Ιπποκράτους αναφέρεται χαρακτηριστικά:
"Όσο περισσότερο τρέφετε έναν άρρωστο, τόσο περισσότερο κακό του κάνετε"...
Από την εποχή ακόμη των Ασκληπιείων γνωρίζουμε πως η νηστεία αποτελούσε βασικό προπαρασκευαστικό στάδιο είτε επρόκειτο για σωματική, είτε για ψυχική νόσο και επίσης αποτελούσε απαραίτητη περίοδο προετοιμασίας για τη συμμετοχή σε θρησκευτικές τελετές, διότι μαζί με το σώμα αναρρώνει και η ψυχή και είναι έτοιμη να έρθει σε επαφή με το Θείο...
Στο βιβλίο "Ασκληπιός και Ασκληπιεία" του καθ. Αραβαντινού διαβάζουμε:
"Εκείνοι οι οποίοι ήρθαν πριν τρεις μέρες στο Ιερό Θεραπευτήριο, μόλις πριν λίγο τελείωσαν την τριήμερη Νηστεία, και ήδη ετοιμάζονται για την εφαρμογή της κυρίως θεραπείας". Και σε άλλο σημείο: "Πριν από την κυρίως θεραπεία υποβάλλοντο οι ασθενείς των Ιερών Θεραπευτηρίων, πάντοτε, αναλόγως των πειρστάσεων, σε ορισμένες μέρες προπαρασκευαστική δίαιτα, Νηστεία και προσευχή που προετοιμάζουν οπωσδήποτε ψυχολογικά και φυσικά το πνεύμα και το σώμα για την κυρίως θεραπεία".
Η Νηστεία όμως έχει τις ρίζες της σε ένα πανάρχαιο παρελθόν, διότι δεν υπάρχει πολιτισμός ή θρησκεία που να μην μεριμνά για περιόδους απαραίτητης αποχής από την τροφή. Όλοι οι αρχαίοι πολιτισμοί, ο σαμανισμός, ο Ιπποκράτης, τα Ορφικά και τα Πυθαγόρια μυστήρια, η Αγία Γραφή, οι Βέδες, αλλά και άλλες Ιερές Γραφές του κόσμου (μωαμεθανισμός) προβλέπουν συγκεκριμένες οδηγίες σχετικά με τη νηστεία...
Μάλιστα η Ορθόδοξη Εκκλησία προβλέπει συνολικά 215 ημέρες νηστείας εντός του έτους! Μεταξύ αυτών είναι:
- -οι 40 ημέρες νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής πριν το Πάσχα
- -Η νηστεία των Αγίων Αποστόλων (Από την Κυριακή των Αγίων Πάντων - την 29η Ιουνίου)
- -Η Νηστεία της Κοιμήσεως της Θ|εοτόκου (1-15 Αυγούστου)
- -Η νηστεία 29ης Αυγούστου (1 ημέρα)
- -Η νηστεία της 14ης Σεπτεμβρίου (1 ημέρα)
- -Η Τεσσαρακοστή (40 ημέρες) πρίν τα Χριστούγεννα
- -Η νηστεία της προτεραίας των Θεοφανείων (1 ημέρα)
- -Η νηστεία Τετάρτης και Παρασκευής
Αυτό σημαίνει πως ακόμη και για τη σημερινή επίσημη θρησκεία είναι σημαντική η νηστεία για περισσότερες από τις μισές ημέρες του έτους ή η αποχή μας από ζωικά λευκώματα. Και αυτό μόνο του είναι αρκετό για την πρόληψη μεγάλης σειράς παθήσεων, όπως αναφέρει ο γιατρός Γ. Καράβης...
Γενικότερα όμως από πολύ παλιά είχε γίνει αντιληπτό πως ο πολιτισμός, η πρόοδος, η ηθική, η ψυχική και σωματική υγεία ενός λαού, είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τον τρόπο διατροφής. Σήμερα μάλιστα οι επιστήμονες γνωρίζουν πως ορισμένα είδη διατροφής (fast food, επεξεργασμένες βιομηχανικές τροφές κ.α.) κάνουν τον άνθρωπο ευέξαπτο, ευερέθιστο και ευπαθή σε διάφορες ασθένειες.
Και με τούτο φτάνουμε στο ζητούμενο: την εξάρτηση του σημερινού ανθρώπου από χημικά φάρμακα για την καταπολέμηση ποικίλων μορφών νόσων και ασθενειών... με αποκορύφωμα την πολυφαρμακία, όπου το αυτονόητο της ιαματικής δύναμης του ίδιου του οργανισμού μας παραγνωρίζεται ή/και εμποδίζεται...
Δυστυχώς η ιατρική -μετά το μεσαίωνα- και ιδιαίτερα με την Αναγέννηση και μετά, επιδόθηκε σε μια κούρσα εύρεσης "θαυματουργών φαρμάκων"... με την ευχή πάντοτε... να μην έχουν πολλές παρενέργειες... Κι ενώ προχώρησε σε επιτεύγματα στην αποκατάσταση π.χ. καταγμάτων και λεπτών εγχειρήσεων, έπαψε να είναι σε θέση να προσφέρει πραγματική θεραπεία σε πολλές άλλες απλές ασθένειες... αφήνοντας παράλληλα την ψυχο-σωματική ολότητα του ανθρώπου στην άκρη και εστιάζοντας μονάχα στο σώμα-μηχανή... (κλασικό αποτέλεσμα της εποχής υλισμού και της Καρτέσιας φιλοσοφίας...)
Κάποιοι όμως δεν ξέχασαν... άλλοι ανακάλυψαν εκ νέου... κι άλλοι εφαρμόζουν τη νηστεία συστηματικά ως θεραπεία ακόμη και σήμερα, παρουσιάζοντας εκπληκτικά αποτελέσματα σε κάθε μορφή νόσου: από το απλό κρυολόγημα μέχρι τον καρκίνο...
Ο γιατρός Γιάγκος Μ. Καραβης, στο βιβλίο του "Η θεραπευτική αγωγή της νηστείας" αναφέρει πλήθος παραδειγμάτων και επιστημονικών -κλινικών μελετών, όπου άνθρωποι νηστεύοντας (απέχοντας δηλαδή πλήρως από την τροφή) από 3 έως και 50 ημέρες (εννοείται στις πολυήμερες νηστείες -άνω των 15 ημερών- με παρακολούθηση από ειδικό γιατρό) θεραπεύτηκαν πλήρως από την πάθηση τους.
Ενδεικτικά αναφέρει θεραπεία με νηστεία και θεραπεία ή ιδιαίτερα ευνοϊκό έλεγχο των ακόλουθων συστημάτων του οργανισμού με νηστειοθεραπεία και φρουτοδίαιτες:
-γαστρεντερικό σύστημα, αίμα, αγγεία, πεπτικό σύστημα, απεκκριτικά όργανα, νεφρά, πνεύμονες, δέρμα, ήπαρ, φλεγμονώδεις καταστάσεις, παχυσαρκία, νευρικό σύστημα, καρδιά, εγκέφαλος, πάγκρεας, σπλήνας, μυς, αρθρώσεις, νευρίτιδες, νευραλγίες, νευρώσεις, νευρασθένειες, αναπνευστικό σύστημα (λαρυγγίτις, βρογχίτις, καταρροές, πνευμονίες κ.α.), επιληψία, δερματικά νοσήματα, όγκοι, φυματίωση, άσθμα, αλλεργικός πυρετός, διαταραχές ενδροκινών αδένων, διαταραχές μεταβολισμού, νοσήματα ωοθηκών, όρχεων, προστάτη...
Μάλιστα 2 περιπτώσεις αξίζουν ιδιαίτερη αναφορά:
η θεραπεία της σχιζοφρένειας από τον καθηγητή Γιουρι Σεργκέεβιτς Νικολάγιεφ και η θεραπεία ενός ασθενούς που προσκομήστηκε με φορείο καθώς δεν μπορούσε να σταθεί στα πόδια του, νήστεψε 70 ημέρες και την τελευταία ημέρα περπάτησε 2 χιλιόμετρα και μετά τη νηστεία επανήλθε στην εργασία του Υγιής με ζωτικότητα, ψυχική και πνευματική υγεία πρωτόγνωρη!
Τι είναι όμως η νηστειοθεραπεία?
Νηστειοθεραπεία είναι η φυσική εκείνη θεραπευτική μέθοδος κατά την οποία στερούμε το άτομο από τη λήψη κάθε τροφής.
Είδη νηστειοθεραπείας:
Νηστεία βραχείας διάρκειας 3-5 ημερών
Μέσης διάρκειας, 5-15 ημερών
Μακράς διάρκειας 15-30 ημερών
Ανάλογα με το αν λαμβάνεται νερό ή όχι διακρίνουμε
τη συνήθη νηστεία, βραχείας, μέσης ή μακράς διάρκειας με λήψη νερού και
την ξηρά νηστεία (διάρκειας 3-5 ημερών μόνο!) δίχως λήψη νερού.
Επίσης απόλυτη νηστεία χαρακτηρίζουμε την διακοπή λήψης κάθε τροφής για ορισμένο χρονικό διάστημα που διαρκεί ανάλογα με το σκοπό, δηλ, εάν πρόκειται για προληπτική αγωγή ή για αντιμετώπιση κάποιας αρρώστιας.
Η όλη αγωγή διακρίνεται σε τρία στάδια:
1. Ποετοιμασία 3-7 ημερών, όπου αρχίζει η σταδιακή ελάττωση τροφής και η αποφυγή διατροφικών συνηθειών: διακοπή καφέ, καπνίσματωνς, οινοπνευματοδών, αναψυκτικών. Ελάττωση άλατος και ζάχαρης. Αποφυγή κρέατος, αυγών, ψαριών, πουλερικών κτλ. Τις τελευταίες μέρες του σταδίου αυτού τρεφόμαστε μόνο με χόρτα, σαλάτες, και φρούτα ή χυμό φρούτων.
Μια συνήθης νηστεία (regular Fast) 2-3 ημερών μπορεί να γίνει δίχως ιδιαίτερη προετοιμασία. Διακόπτουμε απλά την τροφή και πίνουμε μόνον νερό.
2. Κυρίως αγωγή νηστείας: Διακόπτουμε τη λήψη κάθε τροφής. Χορηγούμε μόνο νερό για όσες ημέρες συμβουλεύει γιατρός (ή σε ολιγοήμερη προληπτική νηστεία- όσο κρίνουμε)
3. Προσεκτική επάνοδος στην κανονική διατροφή ξεκινώντας αντίστροφα, δηλ με χυμό μόνον φρούτων και χορταρικών και μέρα με τη μέρα επανεντάσουμε άλλες ελαφρές τροφές.
Η νηστειοθεραπεία εφαρμόζεται τόσο σαν προληπτική ιατρική, όσο και σε περιπτώσεις χρόνιων ή οξέων προβλημάτων.
Ειδικά όσων αφορά την πρόληψη. το άτομο με τακτικές νηστειοθεραπείες και φρουτοδίεταις προκαλεί μια βαθιά κάθαρση και αποτοξίνωση του οργανισμού και αφερεί κατ΄αυτό τον τρόπο το υπόστρωμα όπου θα μπορούσε να εκδηλωθεί μια πιθανή νόσος.
Κατά τις περιόδους νηστείας ενδείκνυται και η χρήση διαφόρων συμπληρωματικών μεθόδων και αγωγών όπως (κατά ΚΑΡΑΒΗ):
- -βαθιές αναπνευστικές ασκήσεις
- -ενεργητικές και παθητικές εντριβές
- -υγρές περιελήξεις σώματος-λουτρά
- -περίπατος
- -καθαρός αέρας
- -ανάπαυση
- -σε ορισμένες περιπτώσεις υποκλισμοί
- -διαλογισμός
- -μουσική, χρώμα, χορό κτλ.
Θα πρέπει στο σημείο αυτό να τονιστεί πως η θεραπευτική αγωγή της νηστείας έχει
τεράστια διαφορά από τη λιμοκτονία.
Όπως αναφέρει ο γιατρός Καραβης "η διάκρεια της Θεραπευτικής αγωγής της νηστείας είναι καθοριστικός παράγων, όσον αφορά την αποτελεσματικότητα της, στην αντιμετώπιση παθολογικών καταστάσεων και είναι συνάρτηση της υπάρχουσας βλάβης των κυττάρων, της συσσώρευσης τοξικών ουσιών, της διαταραχής των ενδοκυττάριων και εξωκυττάριων επεξεργασιών και των αποθεμάτων του οργανισμού. Η διάκρεια καθορίζεται από:
1) την υποχώρηση των συμπτωμάτων της ασθένειας
2) την αναζωογώνηση του οργανισμού του ασθενούς, ενώ βρίσεται ακόμη σε νηστεία
3) την επάρκεια (εξάντληση) των αποθεμάτων του οργανισμού"
Όπως εξηγεί παρακάτω, ο οργανισμός του νηστεύοντα, για να ανταπεξέλθει στις ζωτικές ανάγκες του οργανισμού καταναλώνει τα φυσικά του αποθέματα. Κύριοι προμηθευτές ενέργειας είναι τα λίπη και οι υδατάνθρακες (γλυκογόνο). Όταν αυτά τα αποθέματα τελειώσουν, τότε ο οργανισμός περνά στην καύση λευκωμάτων, τρέφεται κυριολεκτικά από τις σάρκες του...- μια εβδομάδα μετά την έναρξη καύσης λευκωμάτων σταματά κάθε θεραπευτική επίδραση της Νηστείας και αρχίζει το στάδιο της λιμοκτονίας. Ουσιαστικά παρά το γεγονός πως ένα άτομο μπορεί να νηστεύει επί εβδομάδες χρησιμοποιώντας τα αποθέματα λίπους και υδατανθράκων του οργανισμού, θα πρέπει να σταματήσει μόλις αρχίσει η καύση λευκωμάτων (γι΄αυτό και χρειάζεται παρακολούθηση από ειδικούς η πολυήμερη, μακράς διάρκειας νηστεία... ή η εφαρμογή της εντός ειδικευμένων κλινικών νηστειοθεραπείας).
Παράλληλα κατά την περίοδο εφαρμογής της νηστείας, είναι ουσιαστικά η αυτόλυση,που παρέχει τις εξαιρετικά ευεργετικές ιδιότητες της στον οργανισμό. Η στέρηση τροφής θέτει σε λειτουργία την αυτόλυση αποταμιευμένων ουσιών και στη συνέχεια ουσιών ελάχιστης ή μικρής σημασίας στην οικονομία του οργανισμού.
"Τοξίνες, κύστεις, αποστήματα, όγκοι, υφίστανται πρώτοι την καταλυτική επίδραση της νηστείας και εξαφανίζονται ή συρρικνώνονται."
Πειράματα και έρευνες (σε ανθρώπους και ζώα) έδειξαν πως η περιοδική στέρηση τροφής χαρίζει τη δυνατότητα να ζουν περισσότερο του συνήθους (μακροζωία!) και αυτό όπως εξηγεί ο ίδιος γιατρός, επειδή "με τη νηστεία βελτιώνεται η κυκλοφορία του αίματος και η αναπνοή. Οι βρόγχοι απαλλάσσονται από φλέγματα, τα οποία ρευστοποιούνται και αποβάλλονται. Το ίδιο και τα φλέγματα-απεκκρίματα της μύτης, των ιγμορείων, των μετωπιαίων κόλπων και των σιελογόνων αδένων.Ουσιαστικά όλη η νοσογόνος ύλη αποβάλλεται με αποτέλεσμα να γίνεται οξύτερη η όσφρηση, η ακοή, και η όραση. Επίσης τραύματα, έλκη, άτονα έλκη, κατάγματα επουλώνονται ταχέως." ...
"Ολόκληρος ο πεπτικός σωλήνας απαλλάσσεται από κατακρατηθέντα κόπρανα και παθογόνους μικροοργανισμούς και καθαρίζεται τέλεια." ..."Οι ιστοί ανανεώνονται, βελτιώνεται η διαδικασία της πέψης, βελτιώνεται η λειτουργία της καρδιάς, του κεντρικού νευρικού συστήματος, του ήπατος, της σπλήνας, του παγκρέατος, του αιμοποιητικού συστήματος κατά εκπληκτικό τρόπο και αποκαθίσταται η φυσιολογική έκκριση των αδένων. "
"Ενώ ο οργανισμός δεν αποκτά νέο ενεργειακό υλικό, γίνεται πιο δυνατός με το να απαλλαγεί από το παθητικό, νοσογόνο υλικό που προκαλεί εμπλοκές (!) στην ομαλή λειτουργία του."
Εκτός από την αυτόλυση, κατά τη νηστεία λαμβάνει χώρα και μερική ΑΝΑΠΛΑΣΗ των φθαρθέντων ιστών πουοφείλεται αφ' ενός στην καλύτερη αιμάτωση των οργάνων που έχουν απαλλαγεί από νοσογόνο υλικό και εμπόδια στην κυκλοφορία του αίματος (κυκλοφοριακή συμφώρηση) και αφ΄ετέρου από την εσωτερική ιαματική δύναμη του οργανισμού για επανόρθωση βλαβών.
Κλείνοντας εδώ αυτή τη σύντομη αναφορά στα θεραπευτικά αποτελέσματα της νηστείας αναφέρω μερικές τοποθετήσεις από το οπισθόφυλλο του εν λόγω βιβλίου, και εύχομαι πράγματι σύντομα να δοκιμάσετε οι ίδιοι τα ευεργετικά αποτελέσματα τηςτόσο φυσικής και οικονομικής μεθόδου για την αναζωογόνηση σας...
"Η ΝΗΣΤΕΙΑ, ατά το Γερμανό καθηγητή Μπραουχλε, οδηγεί σε τέλεια κάθαρση του σώματος και μάλιστα τόσο γρήγορη και σίγουρη που κανένα άλλο μέσο δεν είναι δυνατό να κατορθώσει. Πολλά σπουδαία όργανα, όπως η καρδιά, τα νεφρά, το συκώτι, το νευρικό σύστημα, γίνονται γερά και ικανά, σαν να μην είχαν αρρωστήσει ποτέ." (!)
"Η Φύση, κατά τον Ρητλιν, "ενεργεί με πολύ μεγαλύτερη λεπτότητα από τον καλλίτερο χειρούργο. Προσέχει τους υγιείς ιστούς και απομακρύνει τους ασθενικούς."
"Αξίζει να τονιστεί η μεγάλη ικανότης του οργανισμού προς ανάπλαση των φθαρμένων κυττάρων διά νέων, σε μικρό χρονικό διάστημα επιτυγχάνεται σηλαδή μερική νεραοποίηση του οργανισμού και όλοι όσοι ακολούθησαν τη Νηστεία, δηλώνουν ότι αισθάνονται πολύ καλλίτερα από πριν"(Διαιτιτική, Δημ. Κουτσουμπάς)
"Προλαμβάνει και θεραπεύει τις αρρώστειες, αυξάνει την αντοχή του οργανισμού και δημιουργεί δυνατό χαρακτήρα, παρατείνει τη ζωή και διατηρεί την ενεργητικότητα ως τα βαθειά γεράματα, καταπραϋνει τα πάθη και τονώνει την ψυχή" (Γ. Καράβης)
poious giatrous stin athina protinete?
ΑπάντησηΔιαγραφήuparxei organomena triimera nistiotherapeias, an kapoios de borei spiti tou?
Den einai sxolio, einai erotisi
An xerete, tha thela tin apantisi
vally_petrou@tellas.gr