ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το blog μας με ένα απλό "ΚΛΙΚ" στις διαφημίσεις

Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010

Ιάκωβος ο Αδελφόθεος ο Άγιος.


Εορτή: 23η Οκτωβρίου

Πρωτ. π. Γεωργίου Παπαβαρνάβα

Ο άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος είναι ο πρώτος Ιεράρχης των Ιεροσολύμων. Ήταν γιος του Ιωσήφ, του μνήστορος της Υπεραγίας Θεοτόκου, από την πρώτη του γυναίκα και ενομίζετο από τους Ιουδαίους ως αδελφός του Κυρίου. Αλλά εκτός αυτού ονομάζεται Αδελφόθεος για τους εξής λόγους: “Πρώτον, για την θαυμαστή πολιτεία του και τις πολλές αρετές του, εξ αιτίας των οποίων ονομαζόταν από όλους δίκαιος. Δεύτερον, επειδή δεν ήταν συγκαταριθμημένος στον χορό των δώδεκα Αποστόλων και δεν είχε το προνόμιο να ονομάζεται Απόστολος, του δόθηκε το προνόμιο να ονομάζεται Αδελφόθεος και τρίτον, επειδή έκανε τον Χριστό συγκληρονόμο στο μερίδιο της πατρικής περιουσίας, ενώ οι άλλοι τρεις αδελφοί του αρνήθηκαν να πράξουν το ίδιο”. (Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, Επτά Καθολικαί Επιστολαί, σελ. 2). Ετιμάτο περισσότερο από όλα τα αδέλφια του και αυτό φαίνεται και από τα όσα λέγει ο ιερός Χρυσόστομος για τους συγγενείς του Χριστού κατά σάρκα. Ότι, δηλαδή, ονομάζονταν από όλους τους πιστούς Δεσπόσυνοι, αλλά ο άγιος Ιάκωβος “εθεωρείτο ο πρώτος των Δεσποσύνων απάντων”. (ένθ’ ανωτ., σελ. 2). Ετιμάτο, επίσης, από όλους τους Αποστόλους και η γνώμη του ελαμβάνετο σοβαρά υπ’όψιν, όπως μαρτυρούν και οι “Πράξεις των Αποστόλων”.


Την μοναδική Επιστολή που συνέγραψε, την απευθύνει όχι προς τους πιστούς μίας συγκεκριμένης τοπικής Εκκλησίας, αλλά προς όλους καθολικώς τους πιστούς, προς όλους τους Ιουδαίους, που πίστευσαν στον Χριστό και ήσαν διεσπαρμένοι σε όλα τα μέρη του κόσμου, και γι’ αυτό ονομάζεται καθολική Επιστολή. “Στην επιστολή αυτή διδάσκει, πρώτον, την διαφορά που έχουν οι πειρασμοί. Ποιος πειρασμός γίνεται στον άνθρωπο κατά παραχώρηση του Θεού και ποιος προξενείται από την επιθυμία του ανθρώπου. Δεύτερον, ότι οι Χριστιανοί πρέπει να δείχνουν την πίστη τους όχι μόνον με λόγια αλλά κυρίως με έργα. Τρίτον, παραγγέλλει να μη προτιμώνται στην Εκκλησία οι πλούσιοι περισσότερον από τους πτωχούς, αλλά μάλλον να επιπλήττονται οι πλούσιοι ως υπερήφανοι. Τέταρτον δε και τελευταίο, αφού παρηγορεί ο Άγιος εκείνους που αδικούνται και τους παρακινεί να μακροθυμούν και να υπομένουν μέχρι την Δευτέρα παρουσία του Χριστού, δείχνοντάς τους με το παράδειγμα του Ιώβ το πόσον χρήσιμη είναι η υπομονή, παραγγέλλει στους ασθενείς να προσκαλούν τους ιερείς να τους χρίουν με έλαιο. Και όλοι οι πιστοί να προσπαθούν να επαναφέρουν στο δρόμο της αλήθειας αυτούς που έχουν πλανηθεί από αυτή, επειδή σε αυτούς δίδεται μισθός από τον Κύριο, η άφεση των αμαρτιών τους”. (Αγίου Νικοδήμου, ένθ’ ανωτ., σελ. 2).

Ο άγιος Ιάκωβος συνέγραψε την πρώτη θεία Λειτουργία, η οποία είναι κατανυκτική και διασώζει τον τρόπο λατρείας των Χριστιανών των Αποστολικών χρόνων. Τελείται και σήμερα, την ημέρα της εορτής του, αλλά και την δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων.

Ο Αδελφόθεος Ιάκωβος, σύμφωνα με τον άγιο Θεοφύλακτο, ονομαζόταν μικρός σε αντιδιαστολή με τον Απόστολο Ιάκωβο, τον αδελφό του αγίου Ιωάννου του Ευαγγελιστού, ο οποίος εκαλείτο μέγας, επειδή ανήκε στον χορό των δώδεκα Αποστόλων. “Ήσαν δε και γυναίκες από μακρόθεν θεωρούσαι, εν αίς και Μαρία η Μαγδαληνή και Μαρία Ιακώβου του μικρού και Ιωσή μήτηρ” (Μάρκ. ιε΄, 40). Η δεύτερη Μαρία είναι η Θεοτόκος, η οποία ενομίζετο μητέρα του Ιακώβου και του Ιωσή.

Το τέλος της ζωής του ήταν μαρτυρικό. Επειδή με τον ένθεο ζήλο του οδήγησε πολλούς στην θεογνωσία, τον γκρέμισαν οι Ιουδαίοι από το πτερύγιο του Ναού και όταν είδαν ότι εξακολουθούσε να ζη τον λιθοβόλησαν μέχρι θανάτου.

Η επιστολή του αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου είναι ένα καταπληκτικό κείμενο, το οποίο προξενεί στην ψυχή αληθινή παρηγοριά, ανεκλάλητη χαρά και αποδιώχνει κάθε είδους απελπισία. Ρυθμίζει κατά τον καλύτερο τρόπο τις διαπροσωπικές σχέσεις.Τονίζει, ότι δεν πρέπει να χωρίζονται οι άνθρωποι σε ομάδες, ανάλογα με τα χρήματα και τα αξιώματα που διαθέτουν, αλλά θα πρέπει να επιδεικνύεται προς όλους ο ίδιος σεβασμός, επειδή είναι εικόνες του Χριστού. Υποδεικνύει την οδό της καθάρσεως, της θεραπείας της ψυχής από τα πάθη, για να φωτισθή ο νους και να αποκτήσει ο άνθρωπος προσωπική γνώση του Θεού. Αλλά δεν παραλείπει να τονίσει και την αξία της παρουσίας του Ιερέως - Θεραπευτού - καθώς και την χρησιμοποίηση υλικών στοιχείων, όπως το λάδι, το οποίο αγιάζεται και δι’ αυτού ενεργεί η άκτιστη Χάρη του Θεού.

Επίσης, κάνει λόγο για την ανθρώπινη σοφία και την αντιπαραβάλλει με την σοφία την “άνωθεν κατερχομένην”, την οποία ονομάζει αγνή, ειρηνική, επιεική, ευπειθή, γεμάτη ευσπλαχνία και αγαθούς καρπούς, αμερόληπτη και ειλικρινή, επειδή είναι απαλλαγμένη από τα πάθη, τα οποία προκαλούν έριδες, μαλώματα, ακαταστασία “και παν φαύλον πράγμα”. Υπάρχουν σοφοί κατά Θεόν και σοφοί κατά κόσμον, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που κατέχουν και τις δύο σοφίες. Άλλωστε, η ανθρώπινη σοφία πλουτίζει την διάνοια, ενώ η σοφία του Θεού η ενυπόστατος, που είναι ο ίδιος ο Χριστός, πλουτίζει την καρδιά με την άκτιστη θεία Χάρη και της χαρίζει όλα εκείνα τα αγαθά που αποζητά ο άνθρωπος και τα απαριθμεί ο Απόστολος Παύλος, δηλαδή αγάπη, χαρά, ειρήνη κ.λ.π. Με την λογική κατανοεί ο άνθρωπος το γράμμα των όσων ακούει ή αναγινώσκει, ενώ με τον φωτισμένο νου έχει την δυνατότητα να εισδύη στο βάθος των λεγομένων και αναγινωσκομένων και έτσι μπορεί να κατανοεί το πνεύμα και το βαθύτερο νόημά τους και να τα ερμηνεύει σωστά.

Η μελέτη του βίου και της επιστολής του αγίου Ιακώβου βοηθά τον πιστό να ενταχθή στην προοπτική της θεραπείας, δια της οποίας αποκτά αληθινή γνώση του εαυτού του, εμπειρική γνώση του Θεού και πραγματική κοινωνία με τους συνανθρώπους του.


Πηγή




Share

2 σχόλια:

  1. part 1
    Προκαλεί το τζαμί στη σκιά της Ακρόπολης
    http://anaxfiles.blogspot.com/2010/10/blog-post_1893.html

    Την απόδοση του τζαμιού Φετιχιέ στο Μοναστηράκι ως λατρευτικού χώρου στους μουσουλμάνους που ζουν στην Αθήνα προωθεί η κυβέρνηση.
    Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχετικές διαδικασίες προχωρούν με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς προκειμένου μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, ενδεχομένως έως το τέλος του χρόνου, το τζαμί να αποδοθεί στους μουσουλμάνους «καθαρό» από τα ελληνικά αρχαία μνημεία που βρίσκονται στο εσωτερικό του, αφού μέχρι πρότινος το κτίριο λειτουργούσε ως μουσείο. Ήδη, η συντήρηση και η ανακαίνιση στο τζαμί Φετιχιέ, το οποίο βρίσκεται στη συμβολή των οδών Πελοπίδα και Πανός, στο βόρειο άκρο εντός του αρχαιολογικού χώρου της άλλοτε Ρωμαϊκής Αγοράς, έχει προχωρήσει σημαντικά και βαίνει προς την ολοκλήρωσή της. Τα περισσότερα από τα αντικείμενα που υπάρχουν μέσα στο τζαμί πρόκειται, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, να μεταφερθούν στη λυόμενη αποθήκη στον περίβολο του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου της Ακρόπολης. Πρόκειται για μια αυθαίρετη κατασκευή που φτιάχτηκε προκειμένου να στεγάσει τα αντικείμενα που βρίσκονταν κατά τη διάρκεια ανέγερσης του μουσείου και με την προοπτική να γκρεμιστεί πριν από τα επίσημα εγκαίνιά του, ενάμιση χρόνο πριν περίπου. Η συγκεκριμένη αποθήκη το τελευταίο χρονικό διάστημα αδειάζει από το περιεχόμενό της, το οποίο μεταφέρεται με οχήματα τύπου «κλαρκ» στα υπόγεια του μουσείου. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό βρέθηκαν εν ριπή οφθαλμού και τα χρήματα που απαιτούνταν προκειμένου να φτιαχτούν τα απαραίτητα –πολύχρωμα– ράφια πάνω στα οποία τοποθετούνται τα αντικείμενα που μεταφέρονται. Ήδη από τους τρεις ορόφους της λυόμενης αποθήκης έχουν αδειάσει οι δύο κάτω, προκειμένου εκεί να δημιουργηθεί χώρος για τις αρχαιότητες που έρχονται από το τζαμί Φετιχιέ στο Μοναστηράκι.
    Η επιθυμία του Ερντογάν
    Η δημιουργία ενός λατρευτικού χώρου των μουσουλμάνων στο κέντρο της Αθήνας αποτελεί μία από τις πλέον βασικές προτεραιότητες της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής στις σχέσεις με τη χώρα μας...
    Κατά την τελευταία επίσκεψή του στην Αθήνα τον περασμένο Μάιο, ο Τούρκος πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν είχε ζητήσει από τον κ. Γιώργο Παπανδρέου να επισπεύσει τις σχετικές διαδικασίες, συνδέοντας τη λειτουργία τζαμιού στην ελληνική πρωτεύουσα με την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Το θέμα, εξάλλου, ήταν σε περίοπτη θέση και στην ατζέντα των συζητήσεων που είχε η υπουργός Παιδείας κυρία Άννα Διαμαντοπούλου με τον Τούρκο ομόλογό της, ο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. part 2
    οποίος συνόδευε, μεταξύ άλλων, τον κ. Ερντογάν σε εκείνο το ταξίδι του στην Αθήνα. Η λειτουργία του τζαμιού Φετιχιέ, στην κυριολεξία κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, προβάλλεται ως αναγκαιότητα λόγω της καθυστέρησης της κατασκευής του τζαμιού στον Βοτανικό, αλλά και της αύξησης των «εσωτερικών» και «εξωτερικών» πιέσεων για τη δημιουργία ενός μουσουλμανικού λατρευτικού χώρου στο κέντρο της πόλης.
    Σε κάθε περίπτωση πάντως, εξαιτίας του τεράστιο αριθμού μουσουλμάνων παράνομων μεταναστών που έχουν εγκατασταθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και ιδιαίτερα μέσα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, εκτιμάται ότι ακόμη και όταν φτιαχτεί το τζαμί στον Βοτανικό, το Φετιχιέ θα εξακολουθήσει να λειτουργεί ως λατρευτικός χώρος των μουσουλμάνων, αφού το πρώτο δεν θα αρκεί για να καλύπτει τις λατρευτικές τους ανάγκες. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι όμως ότι το τζαμί αυτό βρίσκεται στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της Αθήνας και πλησίον σε έναν από τους πλέον δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρα μας, που κάθε χρόνο κατακλύζεται από εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες. Το παραπάνω γεγονός δημιουργεί αυτόματα ορισμένα ερωτηματικά, όπως τι θα γίνεται όταν οι μουσουλμάνοι έχουν Ραμαζάνι; Θα μετατρέπεται η περιοχή γύρω από την Ακρόπολη σε ανατολίτικο παζάρι κάπου στο Ισλαμαμπάντ; Θα ερχόμαστε αντιμέτωποι με εικόνες οι οποίες θα παραπέμπουν σε κάτι μεταξύ σουκ της Αραβίας και προσκυνήματος στη Μέκκα; Θα μπορούν, άραγε, να κινούνται ελεύθερα οι τουρίστες στη γύρω περιοχή ή θα αντιμετωπίζουν την εχθρότητα, ενδεχομένως και τις φραστικές ή άλλου είδους επιθέσεις των μουσουλμάνων, που θα νιώθουν εξαιτίας της ενδυμασίας τους και της συμπεριφοράς τους ότι προσβάλλουν την ιερότητα του λατρευτικού τους χώρου; Να σημειώσουμε ότι ανάλογες επιθέσεις, ιδιαίτερα κατά γυναικών, που κατ’ αυτούς ήταν ντυμένες «άσεμνα», έχουν σημειωθεί σε περιοχές της Αθήνας όπου λειτουργούν παράνομα τζαμιά και με έντονη την παρουσία του μουσουλμανικού στοιχείου.
    http://anaxfiles.blogspot.com/2010/10/blog-post_1893.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστούμε, το μήνυμα σας μεταφέρεται άμεσα στους διαχειριστές μας.