Με αυτούς τους ρυθμούς, η Ελλάδα θα καταντήσει από χώρα σε ιδιωτικό χώρο που θα εκμεταλλεύονται κάποιοι ιδιώτες...!Ικανοποίηση προκαλεί στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους η πρόθεση της κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης στις σημαντικότερες υποδομές της χώρας.
Η ανάγκη για ζεστό χρήμα κάνει το Υπουργείο Υποδομών, όχι μόνο να επεκτείνει τις υπάρχουσες συμβάσεις, αλλά και να υπογράψει αντίστοιχες, τόσο σε έργα που έχουν ολοκληρωθεί (Εγνατία Οδός), όσο και στα νέα project (οδικοί άξονες
Κρήτης, περιφερειακά αεροδρόμια, λιμάνια).
Η οικονομική εφημερίδα «Ισοτιμία» αποκαλύπτει σήμερα το κυβερνητικό σχέδιο για τα σημαντικότερα έργα υποδομής, το οποίο προβλέπει τα εξής:
Η διαχείριση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού θα δοθεί σε ιδιώτες για περίοδο 20-30 ετών. Αυτοί θα αναλάβουν μεταξύ άλλων το κόστος συντήρησης, το οποίο ανέρχεται ετησίως σε 95-100 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τη λειτουργία των πρώτων διοδίων τον επόμενο μήνα. Η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, συνολικού μήκους 610 χλμ., μπορεί να χωριστεί σε περισσότερες από μία συμβάσεις παραχώρησης, με ελάχιστη εκχώρηση έργου τα 200 χλμ. Δηλαδή, η Εγνατία Οδός καθίσταται δυνατό να «σπάσει» σε 2 ή και 3 συμβάσεις (το ανώτερο).
Η διαχείριση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού θα δοθεί σε ιδιώτες για περίοδο 20-30 ετών. Αυτοί θα αναλάβουν μεταξύ άλλων το κόστος συντήρησης, το οποίο ανέρχεται ετησίως σε 95-100 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τη λειτουργία των πρώτων διοδίων τον επόμενο μήνα. Η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, συνολικού μήκους 610 χλμ., μπορεί να χωριστεί σε περισσότερες από μία συμβάσεις παραχώρησης, με ελάχιστη εκχώρηση έργου τα 200 χλμ. Δηλαδή, η Εγνατία Οδός καθίσταται δυνατό να «σπάσει» σε 2 ή και 3 συμβάσεις (το ανώτερο).
Το Υπουργείο Υποδομών αναμένεται να ζητήσει από τους ενδιαφερόμενους παραχωρησιούχους να παρουσιάσουν και ένα σχέδιο επενδύσεων που θα μπορούσαν να υλοποιήσουν, κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, με στόχο την τόνωση των τοπικών οικονομιών (υπάρχουν φιλόδοξα σχέδια για logistic park). Με δεδομένο ότι οι εταιρείες που θα αναλάβουν τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού θα έχουν άμεσα έσοδα, εκτιμάται ότι θα ενδιαφερθούν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ) αλλά και οι ξένοι συνεργάτες τους (Vinci, Hochtief) ώστε να διεκδικήσουν τη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης.
Η σύμβαση εκμετάλλευσης της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου εξετάζεται να επεκταθεί για διάστημα έως και 10 ετών. Η «Γέφυρα ΑΕ», η κοινοπραξία που διαχειρίζεται τη γέφυρα (Vinci Concessions, Άκτωρ Παραχωρήσεις, J&P Άβαξ), έχει την εκμετάλλευσή της ως τον Αύγουστο του 2039. Σε περίπτωση επέκτασης της σύμβασης, η κοινοπραξία θα πρέπει να αναλάβει σειρά οδικών έργων στην ευρύτερη περιοχή (Ναύπακτος).
Πέρα από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, το Υπουργείο εξετάζει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά όχι για το ίδιο διάστημα. Η κοινοπραξία που διαχειρίζεται το έργο (Άκτωρ Παραχωρήσεις, J&P Άβαξ, ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, ΕΤΕΘ) μπορεί να το εκμεταλλεύεται ως το 2024. Το Υπουργείο Υποδομών μελετά την επέκταση της υπάρχουσας σύμβασης για περίοδο ως πέντε ετών.
Πέρα από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, το Υπουργείο εξετάζει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά όχι για το ίδιο διάστημα. Η κοινοπραξία που διαχειρίζεται το έργο (Άκτωρ Παραχωρήσεις, J&P Άβαξ, ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, ΕΤΕΘ) μπορεί να το εκμεταλλεύεται ως το 2024. Το Υπουργείο Υποδομών μελετά την επέκταση της υπάρχουσας σύμβασης για περίοδο ως πέντε ετών.
Οι άξονες της Κρήτης
TO ΜΟΝΤΕΛΟ των συμβάσεων παραχώρησης θα χρησιμοποιηθεί και στον Βόρειο και Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης. Στους ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, το Υπουργείο θα προκηρύξει διαγωνισμό για την εκμετάλλευση και συντήρησή τους. Όπως ήδη έχει εξαγγείλει, οι δυο οδικοί άξονες θα κατασκευαστούν με αμιγώς εθνικούς πόρους. Οι παρεμβάσεις στο ΒΟΑΚ και στο ΝΟΑΚ υπολογίζονται σε 20 (13 και 7 αντίστοιχα), απαιτώντας χρηματοδότηση 1 δισ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το διάστημα 2013-2016.
TO ΜΟΝΤΕΛΟ των συμβάσεων παραχώρησης θα χρησιμοποιηθεί και στον Βόρειο και Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης. Στους ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, το Υπουργείο θα προκηρύξει διαγωνισμό για την εκμετάλλευση και συντήρησή τους. Όπως ήδη έχει εξαγγείλει, οι δυο οδικοί άξονες θα κατασκευαστούν με αμιγώς εθνικούς πόρους. Οι παρεμβάσεις στο ΒΟΑΚ και στο ΝΟΑΚ υπολογίζονται σε 20 (13 και 7 αντίστοιχα), απαιτώντας χρηματοδότηση 1 δισ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το διάστημα 2013-2016.
Περικοπές μέχρι 50% στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού ΩΣ ΤΟ καλοκαίρι του 2011 αναμένονται οι δημοπρατήσεις των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και της γραμμής 4 του Μετρό, αλλά με το νέο σύστημα ανάθεσης έργων. Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό σχέδιο της Αττικής Οδού προέβλεπε την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων, συνολικού μήκους 67 χιλιομέτρων.
Με το νέο σχεδιασμό, το συνολικό μήκος των αυτοκινητοδρόμων εκτιμάται ότι μπορεί να μειωθεί σε 28-30 χιλιόμετρα. Πάντως, το αργότερο σε 2,5-3 χρόνια, θα τεθεί σε λειτουργία, σε όλους τους οδικούς άξονες της Ελλάδας, ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων. Μάλιστα, στην Εγνατία Οδό θα λειτουργήσει το σύστημα της «βινιέτας», το οποίο θα έχει τη μορφή εισιτηρίου χρονοχρέωσης και όχι χιλιομετρικής χρέωσης. Το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο θα προμηθεύεται κανείς από το κινητό του ή μέσω Ίντερνετ, μελλοντικά θα χρησιμοποιείται σε όλους τους σταθμούς διοδίων.
Πηγή
Share
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, το μήνυμα σας μεταφέρεται άμεσα στους διαχειριστές μας.