Η προμήθεια των UAV SPERWER από τον Ελληνικό Στρατό αποτέλεσε κομβικό σημείο στις δυνατότητες στοχοποίησης του πυροβολικού, αλλά και γενικότερα στο τομέα της επιτήρησης και παρατήρησης του Ε.Σ.. Γενικά η είσοδος των SPERWER σε υπηρεσία μπορούμε να πούμε ότι "άλλαξε" την φιλοσοφία προσέγγισης όσων γνωρίζαμε σε αυτούς τους τομείς . Αντίθετε με άλλους Στρατούς όπως ο δανικός στο Αφγανιστάν, όπου η κακή χρήση του δημίούργησε προβλήματα στην Ελλάδα, το σύστημα όποτε δοκιμάστηκε απέδωσε εξαιρετικά και εδώ φαίνεται ότι έχουμε να κάνουμε και με την ποιότητα του προσωπικού.
Η Ολλανδία ήταν η πρώτη χώρα χρήστης και ταυτόχρονα η χώρα που απέκτησε τον μεγαλύτερο στόλο. Το 1995, οι Ολλανδοί προμηθεύτηκαν 4 συστήματα με σύνολο 34 αεροσκαφών!!! Ακολούθησαν οι Σουηδοί, οι οποίοι προμηθεύτηκαν, το 1997, 3 συστήματα με σύνολο 7 UAVs. Η Σουηδία απέκτησε μια ειδική έκδοση του συστήματος με συγκεκριμένες τροποποιήσεις που του επιτρέπουν να επιχειρεί σε ιδιαιτέρα ψυχρές καιρικές συνθήκες. Η συγκεκριμένη έκδοση κωδικοποιήθηκε με τη σουηδική λέξη «Ugglan» (κουκουβάγια).
Η τρίτη χώρα που απέκτησε το SPERWER ήταν η Δανία. Το 1999, οι Δανοί υπέγραψαν σύμβαση ύψους 226 εκατ. κορωνών Δανίας για την προμήθεια 2 συστημάτων UAVs. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2001 και ολοκληρώθηκαν το Σεπτέμβριο του 2002.
To 2001 ήλθε η σειρά του γαλλικού Στρατού να παραγγείλει το σύστημα. Οι Γάλλοι προμηθεύτηκαν 4 συστήματα με 18 UAVs, τα οποία και εισήλθαν σε υπηρεσία το 2003. Τα συγκεκριμένα συστήματα κωδικοποιήθηκαν από τον γαλλικό Στρατό ως SDTI (System de Drone Tactique Intermediare: Σύστημα τακτικών UAVς ενδιάμεσου ύψους). Τα UAVs, τύπου SDTI, αντικατέστησαν προγενέστερα τύπου Crecerelle, της ίδιας κατασκευάστριας εταιρείας (Sagem). Το Crecerelle αποτελούσε ουσιαστικά το τεχνολογικό πρόγονο του SPERWER. Εντάχθηκε στο οπλοστάσιο του γαλλικού στρατού το 1994 και ήταν σημαντικά περιορισμένων δυνατοτήτων συγκρινόμενο με το διάδοχο σύστημα. Τρεις χώρες χρήστες: ο Καναδάς, η Ολλανδία και η Γαλλία ανέπτυξαν συστήματα SPERWER στο Αφγανιστάν και τα χρησιμοποίησαν στις εκεί διεξαγόμενες επιχιερήσεις. Ο Καναδάς τα έχει ήδη αποσύρει και αυτό αναμένεται να κάνει σύντομα και η Ολλανδία. Οι Γάλλοι συνεχίζουν να τα χρησιμοποιούν εντατικά.
Το Ελληνικό Πρόγραμμα
Η πρώτη κύρια σύμβαση υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2002 και ήταν ύψους 35,7 εκατ. ευρώ. Αφορούσε βασικά την προμήθεια 2 συστήματων UAVs. Τα κύρια υποσυστήματα που αγοράστηκαν έχουν όπως παρακάτω:
- 8 μη επανδρωμένα αεροσκάφη (ανά 4 για κάθε σύστημα).
- 2 οχήματα-πλατφόρμες εκτόξευσης των UAVs (ανά 1 για κάθε σύστημα).
- 3 κλωβοί επί οχημάτων που περιέχουν σταθμούς ελέγχου των UAVs από το έδαφος, GCS (Ground Control Stations) (ανά 1 για κάθε σύστημα και 1 εφεδρικός).
- 3 κλωβοί επικοινωνιών επί οχημάτων GDT (Ground Data Terminals) (ανά 1 για κάθε σύστημα και 1 εφεδρικός).
- 2 οχήματα μεταφοράς και περισυλλογής (ανά 1 για κάθε σύστημα).
- 2 κλωβοί υποστήριξης PMF (Platoon Maintenance Facility: Διμοιρία Τεχνικής Υποστήριξης) επί οχημάτων (ανά 1 για κάθε σύστημα).
- 1 εξομοιωτής πτήσεων.
Το σύνολο των οχημάτων είναι τύπου ΜΑΝ 26 Μ31, διαμόρφωσης 6x6. Τον Απρίλιο του 2008, ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης (option) της κυρίας σύμβασης, ύψους 29,3 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 2 επιπλέον συστημάτων UAVs, με το οποίο αγοράστηκαν:
- 8 μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
- 2 οχήματα πλατφόρμες-εκτόξευσης.
- 2 κλωβοί σταθμών ελέγχου επί οχημάτων.
- 2 κλωβοί σταθμών επικοινωνιών επί οχημάτων.
- 2 οχήματα περισυλλογής.
- 2 κλωβοί τεχνικής υποστήριξης PMF επί οχημάτων.
Το σύνολο των 10 οχημάτων ανήκουν στον βελτιωμένο τύπο ΜΑΝ 26 Μ35 διαμόρφωσης 6x6. Η Ελλάδα είναι η προτελευταία χώρα που επέλεξε το σύστημα SPERWER (ακολούθησε ο Καναδάς), αλλά είναι ταυτό- χρονα και ο τελευταίος μέχρι σήμερα πελάτης, μετά την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης, το 2008. Η ελληνική έκδοση είναι και η πλέον βελτιωμένη.
Οι βελτιώσεις που συμπεριλήφθηκαν στη δεύτερη παραγγελία θα ενσωματωθούν και στα συστήματα της πρώτης προμήθειας. Τα ελληνικά συστήματα «ενσωματώνουν» τεχνικές βελτιώσεις και κυρίως τη συσσωρεμένη εμπειρία χρήσης άλλων Στρατών. Η τελευταία επηρέασε κυρίως τη σύνθεση των αγορασθέντων συστημάτων. Η τυπική σύνθεση κάθε ενός από τα 4 ελληνικά συστήματα SPERWER περιλαμβάνει: 4 UAVs, 1 όχημα-πλατφόρμα εκτόξευσης, 1 εποχούμενο κλωβό-σταθμό ελέγχου των UAVs, 1 εποχούμενο κλωβό-σταθμό επικοινωνιών, 1 όχημα μεταφοράς και περι- συλλογής και 1 εποχούμενο κλωβό τεχνικής υποστήριξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, το μήνυμα σας μεταφέρεται άμεσα στους διαχειριστές μας.