Σε διπλασιασμό του κόστους θέρμανσης για τους Ελληνες πολίτες, που θα κληθούν φέτος το χειμώνα να πληρώσουν το πετρέλαιο προς 1,30 ευρώ το λίτρο, οδηγεί η εισήγηση του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με την οποία ο πρωθυπουργός καλείται από βήματος ΔΕΘ να ανακοινώσει την κατάργηση του σημερινού «χαμηλού» συντελεστή φορολόγησης, με αντιστάθμισμα το πάγωμα νέων αυξήσεων στον ΦΠΑ.
Παρότι η υλοποίηση μιας τόσο σκληρά αντιλαϊκής πρότασης αποτελεί θέμα κυρίως πολιτικής απόφασης, και πιθανόν έπεσε στο τραπέζι ώστε να ζυγιστούν οι αντιδράσεις, δεν παύει να είναι ιδιαίτερα δελεαστική για εκείνους που χειρίζονται τα δημόσια οικονομικά, δεδομένου ότι θα απέφερε άμεσα έσοδα της τάξης των 1,2 δισ. ευρώ στο δημόσιο ταμείο. Δηλαδή όχι απλώς «ισοδύναμου αποτελέσματος», αλλά σημαντικά μεγαλύτερου από όσα υπολογίζεται να εισπράξει το Δημόσιο μέσω της μετάταξης προϊόντων και υπηρεσιών σε υψηλότερους συντελεστές φορολόγησης.
Παράγοντες της αγοράς καυσίμων εκτιμούν πως, εφόσον αποφασιστεί τελικά η ενοποίηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, η επιβάρυνση για ένα νοικοκυριό που «καίει» 1.000 λίτρα πετρελαίου ετησίως θα αυξηθεί από τα 650 ευρώ πέρυσι σε περίπου 1.300 ευρώ φέτος. Για τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας, όπου λόγω καιρικών συνθηκών η κατανάλωση είναι ακόμη μεγαλύτερη, οι πολίτες θα φτάσουν να πληρώνουν συνολικά μέχρι και 4.000 ευρώ για να καλύψουν τις ανάγκες τους για θέρμανση.
Από 65-70 λεπτά
Η τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης από 0,65-0,70 ευρώ πέρυσι, εκτιμάται -σύμφωνα με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος- ότι με την εξίσωση των συντελεστών θα φτάσει περίπου στο 1,30 ευρώ το λίτρο, όσο δηλαδή πωλείται σήμερα και το πετρέλαιο κίνησης. Με βάση το ισχύον καθεστώς και τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, η πώληση του θέρμανσης θα ξεκινούσε σήμερα περίπου στα 0,80 ευρώ το λίτρο, τιμή που είναι αυξημένη κατά 25% σε σχέση με τον προηγούμενο χειμώνα. Από τις 15 Οκτωβρίου μέχρι και τις 15 Απριλίου, το πετρέλαιο θέρμανσης επιβαρύνεται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μειωμένο στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο (0,21 ευρώ το λίτρο), ενώ με την προτεινόμενη αλλαγή του συστήματος θα πωλείται με φόρο 412 ευρώτο χιλιόλιτρο.
Οι πρώτοι που αντέδρασαν ήταν οι ίδιοι οι εκπρόσωποι του κλάδου των βενζινοπωλών, με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος να χαρακτηρίζει ως «απαράδεκτο» το υπό εξέταση σενάριο εξομοίωσης του φόρου. Σύμφωνα με την ΟΒΕ, η αύξηση της τιμής στο 1,3 ευρώ το λίτρο θα έχει ως αποτέλεσμα να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο το ήδη μειωμένο οικογενειακό εισόδημα, η κατανάλωση θα πέσει και άρα το κράτος θα χάσει έσοδα, η αγορά θα υποστεί νέα καθίζηση και η ανεργία στον κλάδο να αυξηθεί.
Η θέσπιση, πάντως, ενιαίου φορολογικού συντελεστή στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης αποτελεί πάντως χρόνιο αίτημα για την εξυγίανση της αγορά πετρελαιοειδών, και κυρίως για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, κυμαίνεται από 650 εκατ. ευρώ έως 1 δισ. ευρώ ετησίως.Share
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, το μήνυμα σας μεταφέρεται άμεσα στους διαχειριστές μας.