Σάββατο, 22 Μαρτίου 2014

Ζητούσαν «λάδι» για να προωθήσουν επενδύσεις!ΕΝ..... ΕΛΑΔΙ.

Πως λειτουργούσε το κύκλωμα στην διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης. Πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης που αποκαλύπτει την ασυδοσία του κυκλώματοςΒήμα προς βήμα αποκαλύπτεται μέσα από πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της υπηρεσίας, το πλέγμα των παράτυπων διαδικασιών που αξιοποιούσαν υπάλληλοι στην Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης και εκμεταλλεύονταν υποψήφιους επενδυτές που ζητούσαν χρηματοδότηση μέσω του επενδυτικού νόμου 3299/2004. Η αύξηση της γραφειοκρατίας, η δυνατότητα επίσπευσης κάποιων επενδυτικών σχεδίων προς αξιολόγηση αλλά και η συγκέντρωση εξουσίας σε μία ομάδα υπάλληλων αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά της υπόθεσης που διερεύνησε μικτό κλιμάκιο Ελεγκτών με εντολή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή για τα έτη 2005-2012.

Τον Μάρτιο του 2012 είχαν συλληφθεί επ' αυτοφώρω τέσσερις υπάλληλοι της διεύθυνσης του υπουργείου Ανάπτυξης να παίρνουν χρήματα από υποψήφιους επενδυτές για να προωθήσουν την κοινοτική επιδότηση που είχαν ζητήσει και εκκρεμούσε από το 2009.
Η έρευνα αποκάλυψε ένα περιβάλλον διαφθοράς στο οποίο οι υποψήφιοι επενδυτές ήταν έρμαια των προθέσεων του προσωπικού και χρησιμοποιούσαν ακόμα και τον χρηματισμό προκειμένου να λάβουν επιχορηγήσεις που δικαιούνταν
Με αφορμή τις συλλήψεις, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής διέταξε έρευνα και πέντε επιθεωρητές εξέτασαν τις διαδικασίες με τις οποίες δίνονταν οι επιχορηγήσεις 500.000 έως και 30 εκ. ευρώ. Η έρευνα αποκάλυψε ένα περιβάλλον διαφθοράς στο οποίο οι υποψήφιοι επενδυτές ήταν έρμαια των προθέσεων του προσωπικού και χρησιμοποιούσαν ακόμα και τον χρηματισμό προκειμένου να λάβουν τις επιχορηγήσεις που δικαιούνταν. Σύμφωνα με παλαιότερα πορίσματα των σωμάτων ελέγχου έχουν καταγραφεί στην ίδια υπηρεσία, μία περίπτωση πλαστής εγγυητικής επιστολής από εταιρεία η οποία έγινε παρανόμως αποδεκτή προκειμένου να χορηγηθεί προκαταβολή και παράνομη καταβολή ποσού επιχορήγησης 724.828 ευρώ σε εταιρεία. Παράλληλα έχει εντοπιστεί υπάλληλος της υπηρεσίας που είχε συνεργαστεί ως εξωτερικός συνεργάτης περισσοτέρων από 50 ΔΕΥΑ, “πουλώντας” τις γνώσεις του επί των προγραμμάτων αφού ήταν προϊστάμενος στην Ειδική Υπηρεσία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του υπουργείου.
Σήμερα, συνολικά 62 υπάλληλοι της υπηρεσίας έχουν τεθεί κάτω από το μικροσκόπιο των αρχών και ελέγχονται οι δηλώσεις της περιουσιακής τους κατάστασης. Από τον έλεγχο έχει προκύψει ότι 9 υπάλληλοι της συγκεκριμένης διεύθυνσης δεν έχουν υποβάλει δηλώσεις πόθεν έσχες ενώ για δύο υπαλλήλους έχει διαπιστωθεί ότι οι δηλώσεις τους είναι ανακριβείς με βάση τα στοιχεία που προέκυψαν από τον οικονομικό έλεγχο. Παράλληλα το ΣΔΟΕ πραγματοποιεί ελέγχους πόθεν έσχες για 14 πρώην υπαλλήλους της υπηρεσίας που έχουν συνταξιοδοτηθεί και είχαν σημαντική εμπλοκή στην αξιολόγηση και τον έλεγχο των επενδυτικών προγραμμάτων προερχόμενοι από διάφορους τομείς όπως για παράδειγμα τη ΜΟΔ.
Τι είδαν οι επιθεωρητές
Συγκεκριμένα το πόρισμα αναφέρει ότι οι παρατυπίες που γίνονταν αφορούσαν την συστηματική καταστρατήγηση των προθεσμιών έγκρισης των προγραμμάτων που προέβλεπε ο νόμος. Αντί για τέσσερις μήνες που θα έπρεπε να μεσολαβήσουν από την κατάθεση της αίτησης μέχρι και την απόφαση υπαγωγής στο πρόγραμμα αναδιάρθρωση της επιχείρησης, στις περισσότερες περιπτώσεις οι αποφάσεις λαμβάνονταν ακόμα και μετά από 2,5 χρόνια. Από το σύνολο 3.478 επενδυτικών προγραμμάτων μόνο το 22% ολοκληρωνόταν το πρώτο εξάμηνο και όπως καταγράφουν οι επιθεωρητές στο πόρισμα η απόκλιση στους χρόνους είχε γίνει μόνιμη κατάσταση ενώ αποκαλύπτουν ότι γίνονταν δεκτές αιτήσεις χωρίς να έχουν όλα τα δικαιολογητικά.
Μόνο ένας συγκεκριμένος αριθμός αξιολογητών είχε αναλάβει το μεγαλύτερο αριθμό επενδυτικών σχεδίων ενώ παράλληλα έλεγχαν και την υλοποίηση του έργου
Παρατηρείται σε εκτεταμένη μορφή η μη τήρηση της σειράς προτεραιότητας των αιτήσεων που οδηγούνταν στις γνωμοδοτικές επιτροπές γεγονός που σημαίνει ότι γινόταν επιλογή των σχεδίων που περνούσαν από έλεγχο. Παράλληλα σημειώνεται στο πόρισμα ότι μόνο ένας συγκεκριμένος αριθμός αξιολογητών είχε αναλάβει το μεγαλύτερο αριθμό επενδυτικών σχεδίων ενώ παράλληλα έλεγχαν και την υλοποίηση του έργου. Ένας πυρήνας 30-40 αξιολογητών ποσοστό της τάξης του 10% του συνόλου των 322 υπαλλήλων που είχαν την δυνατότητα αξιολόγησης είχε αναλάβει σημαντικό ποσοστό των ελέγχων και αξιολογήσεων που ξεπερνούσε το 50%. Η μεγάλη πλειοψηφία των αξιολογητών έλεγχαν από 1 έως και 50 προγράμματα ενώ ο πυρήνας των επίλεκτων είχαν αναλάβει πάνω από 100 προγράμματα ο καθένας. Ασυδοσία επικρατούσε και στην διαδικασία ελέγχου των ιδίων κεφαλαίων των επενδυτών όπως και της νομιμότητας των εγγυητικών επιστολών αφού αναφέρονται περιπτώσεις όπου οι επενδυτές παρουσίαζαν ένα ποσό στην τράπεζα το οποίο όμως δεν παρέμενε σε κλειστό λογαριασμό και θα μπορούσε την επόμενη μέρα αξιοποιούνταν σε άλλες υποχρεώσεις της επιχείρησης. Μετά την έγκριση των προγραμμάτων περιορίζονταν και οι έλεγχοι υλοποίησης των δράσεων φαινόμενο που παρατηρήθηκε κυρίως σε επιχειρήσεις όπου χρηματοδοτούνταν για την διατήρηση θέσεων εργασίας για μία πενταετία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε, το μήνυμα σας μεταφέρεται άμεσα στους διαχειριστές μας.